بررسی مقابر دوره اسلامی شهر ری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده علی برزگر
- استاد راهنما الیاس صفاران
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1380
چکیده
همراه با بسط و گسترش قلمرو اسلام و فتوحات مسلمین در اقصی نقاط ایران ، تا مدتها هنر معماری این سرزمین بر عناصر گذشته خود متکی بود. از آن پس هنرمندان مسلمان ایران با تکیه بر عناصر هنری گذشته خود بویژه هنر عصر ساسانی و با الهام از فرهنگ اسلامی معماری ایران را رونق بخشیدند. در ایران دوره اسلامی ، بناهای آرامگاهی بعد از مساجد در شمار پرتعدادترین آثار معماری قرار دارند. ساخت این بناها از سده چهارم هجری قمری به بعد ، با پدید آمدن سلسله های مختلف محلی در شرق و شمال ایران که همزمان با تضعیف خلافت عباسی بود، رواج یافت . بخصوص در زمان حکومت شیعه مذهب آل بویه و به دلیل قدرت سیاسی آنها ساخت این نوع بناها بصورت گسترده ای انجام پذیرفت . بناهای آرامگاهی بطور کلی به دو گروه بناهای مذهبی و غیرمذهبی تقسیم می شوند. تقسیم بندی دیگر بناهای آرامگاهی از لحاظ فرم و ریخت شناسی می باشد، که از این نظر به دو گروه بناهای برجی شکل و غیر برجی شکل تقسیم می شوند. در این راستا منطقه شهر ری در شش کیلومتری جنوب و جنوب شرقی استان تهران از جمله مناطقی است که بناهای آرامگاهی نسبتا زیادی را در خود داده است. این بناها از لحاظ فرم و ریخت شناسی در شمار مقابر برجی شکل و مقابر غیربرجی شکل قرار دارند. بناهای آرامگاهی مذهبی در شهر ری مجموعه ناهمگونی را تشکیل می دهند که به سبکهای مختلفی ساخته شده اند و از لحاظ زمانی متعلق به دوره های مختلفی از دوره آل بویه تا زمان قاجار را شامل می شوند. بعضی از این بناها در سالهای اخیر به دلایل مختلفی مانند گذشت زمان و یا توسط سازمان اوقات تخریب گردیده و بناهای نوسازی بجای آنها احداث شده است .
منابع مشابه
بررسی نقوش مقابر آجری دزفول
ساخت و تزیین مقابر در اکثر مناطق ایران از گذشته تاکنون و براساس اعتقادات، باورها و شرایط اقلیمی و نوع مصالح بوم آورد رواج داشته است. در منطقه ی رودبند دزفول و در کنار ساحل رود دز با سازهها و بقایای مقابری روبرو میشویم که نه فقط حاکی از قدمت و برجستگیهای ویژه میباشند بلکه در هیچ جای ایران تاکنون مشابه آن دیده نشده است. ساخت و تزیین این گونه مقابر به احتمال زیاد متاثر از فنون غنی آجرکاری و کا...
متن کاملبررسی تزئینات مقابر دوره سلجوقی در ایران
دوره سلجوقیان از لحاظ سبک و شیوه هنری در تایخ هنر ایران دارای مقام ویژه ای ست. در این عصر معماری شکوفا شد. معماران ایرانی پس از تثبیت سبک ساختمانی که ظاهراً از آن راضی به نظر می رسیدند، همّ خود را صرف تزیین عمارات کردند. بناهای به جا مانده از زمان سلجوقیان اغلب جنبه مذهبی دارند . نمای خارجی مقابر به این دلیل که پیوند میان مصالح و نقوش با تزیینات را به بهترین نحو نشان می دهند، به عنوان موضوعی در ا...
15 صفحه اولبررسی باستانشناسی سفالهای دورة اسلامی محوطة باستانی نچیر خانلق ری
محوطة باستانی نچیر خانلق، واقع در بخش فشافویه شهر ری، با عرصه دست کم 11 هکتاری، یکی از محوطههای مهم دورة اسلامی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه بخشهایی از آن توسط ادوات کشاورزی تسطیح شده است. علاوه بر وسعت بسیار زیاد، پراکنش فراوان و گسترده آثار فرهنگی در سطح آن بویژه قطعات مختلف سفالینه-های بدون لعاب و لعابدار بر اهمیت فرهنگی و تاریخی این محوطه، دلالت مینمایند. به همی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023